Felhasználónév:    Jelszó:    Adatok megjegyzése     

Keresés BULL 2003 Kft





 Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás



ADR 3. osztály
Tűz és robbanásveszélyes anyagok (benzol származékok)
szabályos kiszolgálása üzemanyagtöltő állomásokon,
ADR biztonsági tanácsadó alkalmazásával



A veszélyes áruk nemzetközi szállításáról szóló első egyezmény 1890-ben jött létre. Ebben Svájc és Németország szabályozta az ilyen áruk egymás közötti vasúti szállítását. 1928-ban jelentek meg először a veszélyességi bárcák, amelyek bárcákon igyekezetek a veszély jellegére felhívni a figyelmet. Az ENSZ 1945 óta foglalkozik a veszélyes áruk biztonságos szállításának kérdéseivel. A nemzetközi együttműködéssel készült dokumentumokat ajánlások formájában teszik közzé, amelyek alapját képezik a szállítási ágazatok mindegyikénél megalakult nemzetközi szervezetek szabályzatainak. A közúti szállításra vonatkozó szabályzat az ADR (Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route).
Az ADR egyezményt az európai országok kötötték 1957-ben Genfben, melyhez Magyarország 1979-ben csatlakozott. Az ADR A és B mellékletének kihirdetéséről és belföldi alkalmazásáról szól a 20/1979. (IX.18) KPM rendelet, amely honosítja és kötelezővé teszi a nemzetközi előírások hazai alkalmazását, melynek azóta több módosítása és kiegészítése is megjelent.

Az üzemanyagtöltő állomások tevékenységének összefüggése az ADR-el
Az a szemlélet, hogy az üzemanyagtöltő állomás az ADR-el csak akkor kerül kapcsolatba amikor üzemanyag lefejtése történik ADR által megjelölt tartánygépkocsiból, önmagában tévhit. Ráadásul a törvény nem ismerete nem mentesít a felelősség alól.
Abban a felfokozott stresszes élettempóban ami jellemzi mindennapjainkat, nem jut idő átgondolni tevékenységünk milyen kockázatot jelenthet testi épségünkre, javainkra, környezetünkre. Az ADR a kockázat csökkentését a biztonság növelését, a környezet megóvását tartja szem előtt.

Tévhitek, előírások
Általánosan tartja magát az a tévhit, miszerint az üzemanyagtöltő állomás személyzete mentesül az ADR aláírások alól. Ennek alapja, hogy a személyzetnek nem kell oktatási bizonyítvánnyal rendelkeznie, ezáltal pedig mentesül a felelősségtől. A helyzet azonban merőben más! A 2/2002. (I. 11.) Korm. rendelet Korm. rendelet rendelkezik, a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó kinevezéséről és képesítéséről. A törvény minden veszélyes árut forgalmazó, töltő, raktározó vállalkozás számára előírja a biztonsági tanácsadó alkalmazását! Veszélyes áru biztonsági tanácsadó lehet a vállalkozás egy tagja,
vagy külső megbízott tanácsadó. A tanácsadó jogállásáról szóló törvény azonban feltételekhez köti a tanácsadó szakmai képesítését. Tanácsadó csak felsőfokú szakirányú képesítéssel, és két éves szakmai gyakorlattal, vagy középfokú szakirányú képesítéssel, és tíz éves szakmai múlt igazolásával kap bizonyítványt. Ez kizárja a vállalkozások többségében a saját tag alkalmazását. Tanácsadó alkalmazásától a benzinkutak 50 tonna/év – benzin esetében: 70.000 liter/év, gázolaj esetében: 62.000 liter/év – forgalom felett nem tekinthetnek el (GKM állásfoglalás).
Felmentett a szabályok alkalmazása alól az a végfelhasználó, aki saját telephelyén végez veszélyes áru szállítást, kiszolgálást, amennyiben ez elosztás jellegű, és nem haladja meg az alkalmankénti 450 litert.
A magyarországi üzemanyag kiskereskedelmi piac, amelynek forgalma évi 4 milliárd liter benzin és gázolaj, igen széles skálán mozog. A nagy multinacionális cégek és a kis magánbenzinkutak száma nagyjából 50-50%. A technikai színvonal, a biztonsági különbségek azonban óriásiak. Megfelelő információk birtokában, és nem szükségszerűen horrorisztikus összegű beruházásokkal a kockázat csökkenthető.

Mely esetekben kell az ADR szabályait alkalmazni az üzemanyagtöltő állomásokon
A motorikus hajtóanyagok kiszolgálása kiskereskedelmi benzinkutakon, pisztolyon keresztül, veszélyes áru feladásának minősül. A járművek tankjában lévő üzemanyag szállítása azonban nem minősül veszélyes áru szállításnak. Ez azonban kizárólag a gyárilag beépített üzemanyag tankokra vonatkozik, és az ADR szabályozása alól adott mentesség itt véget is ér. Nem mentesül a szabálytól például az a kamion, amelynek pót-üzemanyag tankja van. Minden más kiszolgálást szigorú előírás szabályoz.
Kannába való tankolás: maximum 60 literes fém tartányba, de az összes mennyiség nem haladhatja meg a 240 litert. Tehát a 200 literes fém hordó megtöltése szigorú ADR szabályozást, jelölést stb. igényel, nem beszélve az ezer literes IBC-be történő tankolásról. Ilyenkor az áru feladójának a benzinkút minősül, és a szállítási okmányokról, jelölésekről neki kell gondoskodnia. Ennek elmulasztása, közúti ellenőrzés esetén 800 ezer forintos pénzbírsággal sújtható, amely a feladót terheli.
A feladó csak olyan árut adhat fel szállításra, amely az ADR előírásai szerint megfelel. Meg kell győződni róla, hogy az áru besorolása összhangba van-e az ADR-el. Ez a besorolás a beszállításkor megtörtént, tehát ugyan azt a jelölést kell alkalmazni.
Benzinnél: UN: 1203 benzin, 3, II.
Gázolajnál: UN: 1202 gázolaj, 3, III.

A fuvarozót el kell látni információkkal, az anyag tulajdonságait illetően, valamint okmányokkal: írásbeli utasítás, jóváhagyási igazolás, stb.
Az áru jelölése is a töltőállomás feladata: 3 osztálynak megfelelő veszélyességi bárca.
Szállításra csak az ADR által jóváhagyott szállító eszközöket (fém tartány, IBC) szabad használni. Jelölés ellenőrzése!
Amennyiben a vásárolt mennyiség meghaladja a szállító jármű terhelhetőségét, a kiadást meg kell tagadni! A túlsúly megakadályozása a feladó felelőssége! Közúti ellenőrzés esetén a kárfelelősség a feladót terheli. Komoly díjtétel, a megtett kilométer függvényében.
A benzinkút személyzetének kötelessége meggyőződni arról is, hogy a tölteni kívánt tartány nem csöpög folyik-e. Az ebből okozott környezeti kárért is a kút személyzete a felelős. Horpadt sérült edénybe tilos üzemanyagot tölteni!
A benzinkút kötelessége még a szállító jármű megfelelőségi ellenőrzése.
A veszélyes áru szállítás szabályrendszere a részt vevők közti felelősség megosztást, a végrehajtást kontroll elven szabályozza. Ez azt jelenti, hogy bármely résztvevő saját feladatainak végrehajtása után más részt vevők ellenőrzését kell hogy megtegye.
A feladatok bonyolultsága, összetett mivolta, és törvényi előírása kötelezi a vállalkozásokat az ADR biztonsági tanácsadó alkalmazására. A fenti anyag csak töredéke a kötelmeknek, és nem helyettesíti a tanácsadót.
A törvény betartását az alábbi hatóságok ellenőrzik, annál is inkább, mert a tanácsadói szerződés másolatát a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz kell eljuttatni. Csupán a bejelentési kötelezettség elmulasztása 200 ezer forintos pénzbírságot, a hiánya 400 ezer forintos pénzbírságot von maga után. A bírságok mértéke nem adódik össze. Minden egyes hiányosságot, hibát külön szankcionál, így az egy ellenőrzés során elérheti akár a 20 millió forintot is.

Hatóságok:
Rendőrség: - korlátozott jogkörrel, a szállítás bonyolítását ellenőrizve
Nemzeti Közlekedési hatóság: - teljes jogkörrel, telephelyen, benzinkúton is
Katasztrófavédelmi igazgatóság: - teljes jogkörrel, telephelyen, benzinkúton is
NAV: - teljes jogkörrel, telephelyen, benzinkúton is
 






Copyright © 2003-2021 Bull 2003 Kft Minden jog fenntartva. Fejlesztette: Bull Stúdió
Ez az oldal e107 portál rendszert használ, és a GNU GPL licensz alatt lett kiadva. Webhely szolgáltatónk: DOMAINcenter